söndag 7 juni 2009

Hjärtlig krans!
Tänk att en rund kvistsamling med lite enkel dekoration kan skänka sådan hemtrevlig känsla, både inne och ute, på dörr, i fönster eller på en skåpsdörr. Jag, liksom säkert många andra, hyser stor förkärlek för just kransar... Gärna lite slarviga och spretiga, så de blir så där beundrandsvärt personliga... Men jag tvinnar och tvinnar med min rulle ståltråd tills allt "spret" är borta -jag är så rädd att den inte ska hålla i ur och skur annars... Har inte gjort kransar så mycket så utmaningen blir såklart att lära mig göra en som håller i alla väder, år efter år och är så där charmigt spretig och "busig"!

Just denna hjärtlig välkomnande kransen har min energiska faster Else och hennes make Sten fått. Min mor & far bad mig göra den som  tack, för att Else & Sten skötte deras 50års-fest "mark-service" såsom disk, mat-påfyllnad osv osv, så att min mor &  far kunde mingla sig igenom hela festens alla sina gäster!

Visst är det ovärderligt med sådana människor, som ställer upp, utan att bli ombedda, bara för vänlighetens skull! För att de helt enkelt är goda osjälviska människor. Tack till er båda!




Något så personligt som ett bröllop...
kräver ett personligt kort! Det är alltid en utmaning att göra bröllopskort, för det är ju verkligen något som sparas som minne genom året och det gäller att prestera som kort-makarinna. En granne här på gatan skulle på bröllop i vackra Påarps-gård och mitt försök att få ett klassiskt, lantligt och vårigt bröllopskort blev så här:

Hoppas bröllopet var lika vackert som det lät, och att brudparet blev nöjda med uppvaktningen!


Tips times two!
På mitt senaste loppis-besök sprang jag på denna -otroligt- fula tavlan. Den är ju så töntig så den blir tuff! Skrev dit en liten kommentar och hängde den i pannrummet bland verktygen... Varför? För att reta min älskade fästman så klart... Varför? Jo, vi håller på att bygga en stor trapp (för härliga kafferaster, solstunder och barn-övervaknings plats) från den nybyggda altanen, och det har vart kraftigt huvudbry över hur den ska byggas, Både före och undertiden. (Den är långt ifrån klar än) Min pappa som är snickare började och Henrik skulle fortsätta, men det gick aningen långsamt, blev små fel och han kom inte direkt någon vart... Så som den lilla kärleksfulla retsticka jag är tyckte jag att tavlan, med en tjej och en kraftfull borr, var kul med honom i åtanke... För en 5-krona som går till välgörande ändamål kan man ju retas lite, eller hur?!


Mitt andra tips är givet att samla på konservburkar -till er som inte redan gör det. Jag tar helst den större varianten och lägger ut i högt gräs efter ett dopp i saltvatten, så blir de efter en tid så där charmigt rostiga. Den vassa kanten som blir efter öppnandet brukar jag banka till med en hammare så man inte skär sig. Sen är de så vackra att planera små blommor i, eller förvara trista småsaker i, jag har fjärrkontrollerna i min, som annars alltid läggs på bordet... Skyddat från spill och dessutom vet man vart de tar vägen!


Tack snälla Ni för alla fina kommentarer -det gör verkligen dagarna både lättare och lyckligare!

3 kommentarer:

www.livskrafter.blogg.se sa...

Hejsan. Har kollat runt lite på din blogg och jag är mäkta imponerad. Du gör så fina saker !
Härligt !
/
Emma

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej lilleva!!Vilken underbar blogg...med lika så underbara skyltar!!!Håller med ovan...imponerad!!!! Just besökt dina små busfrön;) så söta
Ha det gott mamma millan

idémakeriet sa...

Vilka härliga saker du har skapat.
Kortet är ju helt ljuvligt.
Smart tips det där med konserv burkarna, kan tänka mig att de blir med tiden bara vackrare.
Jag kommer att lägga ditt paket i brevlådan idag så att du snart kan börja pyssla.
Ha en skön dag.
Kram Gerda